El-motorsykkel

Flere produsenter jobbet lenge med å lag elektriske motorsykler. MC Oslo hadde ikke troa på noe suksess i 2019, men nå er ting annerledes. Flere av topp-produsentene lanserte i 2019 at fremtidens motorsykler er elektriske, og at el-motorsykkel skulle bli et alternativ til de vanlige forbrenningsmotorsyklene. Selv om det lenge kunne være vanskelig å forestille seg, er det i dag mang elektriske alternativer.

Zero Motorcycles har for eksempel nylig, 2021, lansert en helt ny elektrisk motorsykkel som kan gå i 32 mil med en toppfart på 200 km/t. Her tilbys rekkevidde, ytelse og en fantastisk kjøreopplevelse. Zero Motorcycles kurerer rekkeviddeangst med SR/S modellen, en forbedret og nyere versjon som et alternativ til SR/F modellen fra 2020. Med ladetid på ned mot en time og en elektrisk maskin som fir 110 hestekrefter er dette en stor forbedring fra tidligere modeller.

Dagens elektriske motorsykler

Dagens elektriske motor sykler kan sammenliknes mere med en Think eller en Buddy enn en Tesla eller Jaguar I-Pace. Det er nok mange som beholder sine bensindrevede motorsykler en liten stund til. Selv om produsenten jobber på spreng for å forbedre de allerede introduserte modellene, kan ikke de elektriske motorsyklene sammenliknes med toppen innenfor elektriske biler.

I Norge er mer enn 10% av bilparken elektrisk. Det er noe helt annet når vi snakker om motorsykkel. Her var det, i 2020, kun registrert 116 elektriske tunge motorsykler og 98 lette. Da snakker vi 0,07% av markedet for tunge motorsykler og 0,34 % for lette. Det er klart at elektriske motorsykler er fremtiden og at det er et ekstremt viktig prosjekt. Tim Diehl-Thiele, leder for Produkt- og innovasjonskommunikasjon hos BMW sier seg enig og kan fortelle at første steg er å mestre mindre motorsykler og scootere til bruk i urbane strøk.

Har du vurdert å gi el-motorsykkelen en sjanse?

For at el-motorsyklene skal kunne bli en større prosentandel av motorsykkelparken trengs det flere modeller som Zero Motorcycles SR/F modell. Det trengs forbedrede modeller og det trengs fler. En grunnleggende forutsetning er utviklende teknologi innenfor batterikvalitet og tetthet av ladestasjoner. Det skal være brukervennlig og kjøregleden skal ikke forsvinne om man velger et elektrisk alternativ. Motorsykler brukes hovedsakelig til fritidskjøring, og ofte lengere strekninger utenfor urbane strøk.

De elektriske motorsyklene som finnes i dag er nok ikke helt der de ønsker å være, men det er et steg i riktig retning. Det er India, Kina, Indonesia, Vietnam og Thailand som er de fem viktigste markedene innenfor motorsykkel og scooter. Her er det de mindre og enklere syklene som er dominerer, og det er nok også en av grunnene til at de mindre syklene blir produsert som el-modeller i første omgang. Det er klart at det også handler om batteriutvikling og testing generelt, men det faktum at det Asiatiske markedet fortrekker mindre modeller har nok også en innvirkning.

Rekkeviddeangsten er det som gjør at syklister synes det kan være skremmende å velge elektriske motorsykler. «Rekkeviddeangst» er et ord vi sjeldent hører når det er snakk om bil, og heldigvis beveger motorsykler seg også i samme retning. Har du vurdert å gi el-motorsykkelen en sjanse?

Forrige artikkelBMW, en historisk motorsykkel
Neste artikkelLett motorsykkel lappen