Tung motorsykkel

Hva er egentlig forskjellen på lett, mellomtung og tung motorsykkel? Det kan være vanskelig å forhold seg til, og det kan være vanskelig å få en oversikt over hva du har lov å kjøre og hvilken klasse du behøver. Her skal du få en kjapp oversikt:


Klasse A1: lettmotorsykkel

Så lenge du er over 1.25 høy og over 16 år kan du kjøre innenfor denne klassen

  • Moped (også kalt klasse AM)
  • Snøscooter med eller uten tilhenger (også kalt klasse S)
  • Mopedbil (her er det 18 år)

Klasse A2: mellomtung motorsykkel

Denne klassen gjelder kjøring av mellomtung motorsykkel med og uten sidevogn. Her er minstealderen 18 år og det er obligatorisk med både opplæring og førerprøven.

  • Moped
  • Tilhenger til motorsykkel (slagvolum over 145 cm)
  • Trehjuls motorsykkel med effekt opptil 15kW (her er det 21 år)

Klasse A: tung motorsykkel

I denne klassen må du være over 24 år gammel, eller dersom du er over 18 år og har hatt klasse A2 førerkort i mer enn 2 år.

  • Tung motorsykkel med eller uten sidevogn, ingen kubikk begrensning
  • Trehjulsmotorsykkel med maks effekt på 15 kW
  • Motorsykkel med tilhenger
  • Mellomtung motorsykkel med makseffekt på 35 k

Viktige refleksjoner

Før du begynner med å vurdere å skaffe deg A klasse sertifikat, eller hvilket som helst sertifikat, er det viktig at du begynner med det teoretiske. Mange kjøreskoler tilbyr kurs innen MC og du må ha gjennomfør trafikalt grunnkurs før du kan skaffe deg lappen. Uansett om du har førerkortet til bil skal du gjennomføre et 3 timers teorikurs. Dette kurset innebærer ikke vikepliktsregler eller pugging av skilt. Her skal man bygge en forståelse av hva det vil si å være motorsyklist. Her skal det drøftes slik at man selv er bevisst på hva man gjør når man kjører og hvorfor man gjør det.

Videre er det et par viktige refleksjoner du skal gjøre før du bestemmer deg. Du kan godt være erfaren bilist å tenke at derfor er du også en god motorsyklist, men det er ikke helt slik det fungerer. Som bilist tar du en del valg på «autopilot», du trenger ikke tenke så mye over alt du gjør. Derimot når du er motorsyklist skal du øve deg på å gjøre nettopp dette. Du skal lære å tenke over alt du gjør i trafikken, rett og slett fordi på motorsykkel er man en mer utsatt trafikant. Her er det også viktig å lære mer om samspillet mellom trafikantene.

Sikkerhet og spenning, hånd i hånd

Å kjøre tung motorsykkel er for mange en fantastisk spenning og glede i hverdagen. Det kan være en måte å komme seg litt bort på. Det er på ingen måte meningen å skremme noen vekk fra tanken om å ta tung motorsykkelsertifikatet ved å be enhver reflektere før man bestemmer seg. Det er rett og slett for å skape en tryggere trafikk.

De siste årene blir det mer og mer populært å kjøre tung motorsykkel i Norge og det er hyggelig å se at miljøet vokser. Bruk riktig sikkerhetsutstyr, kjør forsiktig og nyt kjøreturen på to hjul.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her