Som motorsyklist er det viktig at sykkelen vedlikeholdes og holdes i god stand. Derfor er det en del ting du skal være obs på for at sykkelen din alltid er i topp stand. Dersom du kjører aktivt, enten i røffe terreng eller i byen, er det viktig med vedlikehold og daglig kontroll. Dette er viktig både på grunn av motorsykkelens ytelse og holdbarhet, men også får din egen sikkerhet når du kjører. Du trenger ikke alltid dra til et verksted for å sjekke sykkelen din, det er også mye du kan gjør selv. Her skal du få noen tips til hva du kan følge med på, på egen hånd.
Bremsevæske:
De fleste motorsykler har hydraulisk aktiverende bremser, som gjør at de ikke trenger justering. Derimot trenger de kontroll av væskeinnhold, lekkasjer og slitasje for å holdes i topp stand. Bremsevæske tar til seg vann, så spesielt hvis du har kjørt i vått terreng eller i regnet er det viktig at du tar en ekstra sjekk på innholdet. Sjekk alltid servicebeskrivelsen for anbefalt utskiftning.
Bremseklosser:
Bremseklossene kan lett blir slitte, men dette kommer an på kjøreforhold og kjøremønster. Du kan selv ta en titt på beleggene ved å se på bremsebelegningenes slitegrenser. Dersom du kjører mye i regn eller sandete og støvete områder er det spesielt viktig at du gjør dette ofte. Hvis bremsebelgeningen går helt ned til grensen må den skiftes ut. Husk å sjekke på begge sider.
Kjedet:
Kjedet og kjedehjulenes levetid avhenger veldig av hvor flink du er med vedlikehold. Du bør sjekke kjedet og smøringen før hver eneste kjøretur for å være sikker på at alt er som det skal. Som mye annet på sykkelen blir også kjedet mer slitt av støvete terreng og regn, så vær ekstra obs etter kjøring i slikt terreng. Bruk alltid kjedespray, og ha alltid med ekstra på lange turer.
Kjedets justering trenger også kontroll i ny og ne. Pirk eller dytt litt borti kjedet med en opp og ned bevegelse for å sjekke at justeringen er som den skal. Dersom kjedet ikke sitter jevnt og dette er et problem du ser et par ganger på rad er på tide å skifte ut både kjede og kjedehjul. Uansett om du selv legger merke til noe eller om du bare føler det er på tide å skifte dem ut skal du alltid skiftes i par. Kjede og kjedehjul sammen.
Batteri
De aller fleste batteriene trives best dersom du skrur det på hver dag, eller i hvert fall et par ganger i uka, selv om du ikke skal på tur. Dersom du kjører MC, ATV eller scooter er det viktig å huske på at batteriet er helt utladet ved sesongstart. Det er lenge siden sist det har vært brukt, og selv om det gjerne er et MF batteri, trenger det av og til oppladning manuelt. Her er det viktig å huske på at du må lade batteriet på korrekt måte så du ikke ødelegger det, eller sliter det ned. MF batterier er i teorien vedlikeholdsfrie, men hvis du først begynner å slite det ned kan det hende du må bytte det ut.